Timehunter


 
Namn Timehunter
Tilltalsnamn Taktúr
Färg musblack
Kön valack
Född 2007
Ras islandshäst
 
   Taktúr föddes på en, numera övergiven, gård i Epona, Jorvik. Han var ett spralligt föl, känt för att stampa i takt med musiken. Hans uppfödare ville ge honom ett isländskt tilltalsnamn, trots att det stod Timehunter i hans papper. Taktúr, som betyder just takt, fick han efter hans stora förkärlek för att hålla takten i musiken.
 
   Efter att ha betat på Jorviks grönskande ängar i ungefär tre år såldes Taktúr till en familj utomlands. Där reds han in och sattes i arbete som turridningshäst. 
   Taktúr blev snart turridningsstallets populäraste häst. Han var pigg och nyfiken på uteritterna men gjorde aldrig någon illa. Det var med sorg i hjärtat som familjen sålde islandshästen för att få in lite pengar till verksamheten, som ändå snart skulle tvingas att bomma igen.
 
   Som tur var tröttnade Taktúrs nya ägare snart på att rida en islandshäst och lade ut honom till försäljning på en av de största häst-internetsidorna. Det var så jag hittade honom och snart stod Taktúr på en färja tillbaka till sin ursprungsö för att stå i mitt stall och beta i mina hagar.
 
   Taktúr är en fyrgångare och klarar av skritt, trav, galopp samt tölt. Passen har han svårt för och har aldrig riktigt lyckats bemästra. Han är energisk och nyfiken på allt och alla, samtidigt som han kan vara lite tillbakadragen i situationer som innebär för mycket buller på en enstaka plats. Hans höjdpunkter i livet är när han får komma ut på en hoppbana eller lite extra ledig tid i hagen med sina stallkompisar. Han har lätt för att lära och klarar av fler trick än vad som går att räkna på två händer.
    En början på vårt senaste trick – bergsgeten!
 
Kommentarer

Taktur, vilket fint namn :3 Tror att färgen heter musblack ;P

Svar: Tack! En turridningsponny jag red på hette så, så jag ville gärna ha med honom i mitt stall. Suger verkligen på färger, haha. Ska ändra det nu! :D
skrivartuva.blogg.se

2016-02-23 | 17:48:13

Den är så himla söt! Grattis till din nya häst :)

2016-02-24 | 11:43:46

Den islandshästen måste nog vara en av de vackraste i spelet! Jättefin verkligen :)

2016-03-01 | 21:34:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: