21 december


Jag hostar. Jag ligger på något som sticks - och efter att ha känt på det varje dag i flera år vet jag direkt vad det är. Hö. Kylan får mig att huttra, och jag vill bara kura ihop mig och sova vidare. Intill mig frustar en häst.
Mina ögonlock känns tunga och ovilliga, men med en kraftansträngning tvingar jag upp dem. Hjälmen på mitt huvud har fått mitt hår att kännas svettigt.
Dream puttar på mig med mulen för att jag ska sätta mig upp. I alla fall känns det så, för när jag sitter upp, lätt yr, ser han väldigt nöjd ut.
Yrseln och huvudvärken vägrar ge med sig, trots att jag väntar i flera minuter. Det är väldigt mörkt och behagligt, men kallt. Iskallt.
Med stöd av min kära häst kommer jag upp på fötterna. Jag låg på flera höbalar, inne i någon sorts stenlada. Genast känner jag igen den som familjen Sunfields - här hade jag varit och arbetat i somras.
Plötsligt ser jag att Dream fortfarande har sitt träns på sig. Tur att jag som vanligt tog det bettlösa när jag red ut, men jag tränsar ändå av och bestämmer mig för att rida vidare utan något huvudlag. Sadeln har han också på ryggen - men som tur är sadelgjorden bara på första hålet när jag kontrollerar. Precis som med tränset sadlar jag av och lägger den tillrätta bredvid höet, lite undanskymd. Jag får hämta den senare.
Med hjälp av höbalarna hoppar jag upp på Dreams rygg med tränset över axlarna. Mina händer placerar jag under hans man och med benen ber jag honom att skritta. Jag vet redan vart vi ska.

 

Snön singlar ner genom luften, men det är inte lika kallt som för en liten stund sen. Kanske för att jag oavbrutet rört på fingrar, tår och gjort en massa roliga övningar på hästryggen. Men så fort det lutar neråt i en backe grabbar jag tag i manen och sitter spänt tills det blir plant igen.
Det övergivna stallet skymtar uppe på berget det står på. Jag manar på Dream i trav för att komma fram fortare. Hans skodda hovar klapprar taktfullt mot stenarna i vägen.
Stallet är täckt av gnistrande spindelväv och taket är tyngt av snö. Jag sitter av och stiger in. Det är kallt och väggarna fuktiga. Det luktar av mögel, rost och bajs. Stanken får mig att rynka på näsan. Dream följer efter mig, men plötsligt rusar han fram till en mörk, trång box i hörnet och försöker sticka in mulen mellan gallrena. Jag skyndar fram till boxen och ber honom att flytta på sig.
När jag ställer mig på tå och kikar in ser jag först inte så mycket, men när mina ögon vänjer sig vid mörkret kan jag skymta en grå häst i ett hörn. Den ligger ner och utstrålar så mycket uppgivenhet att jag får tårar i ögonen. Dessutom är lukten av bajs starkare här.
"Vad gör du här?", ryter någon bakom mig. Jag hoppar till och vänder mig om. Precis framför mig står han - den otrevliga gubben. Minen i hans ansikte är inte lovande.
"Ge dig iväg!", skriker han och skrämmer både mig och Dream. "Jag vill inte ha dig här, förbaskade jäntunge!"
"Men du kan inte behandla ett djur så, det är olagligt", börjar jag. Jag ska inte ge mig iväg utan strid.
Minen i mannens ansikte förvrids ännu mer och plötsligt börjar han putta mig framåt, ut ur byggnaden. När både jag och Dream står utanför vrålar han åt mig att jag aldrig ska komma tillbaka.
Jag har inget val annat än att rida hem, men fast besluten om att komma tillbaka nästa dag. Inne i mitt huvud börjar en plan redan ta form.

Kommentarer

Hej! Funderar på att byta till det här temat på min blogg, gillar inte riktigt det jag har nu :s Har bara ett problem, och hoppades på att du kanske kunde hjälpa mig med det :D Gillar inte att bakgrundsfärgen syns bakom rubrikerna, men på din blogg gör de inte det så jag undra hur du gjort för att det ska bli så? xD

2015-01-03 | 00:22:51

Glöm det jag sa, jag lyckades hitta själv :D

Svar: Jag fick faktiskt fråga på blogg.se's forum, så dålig är jag x) Dock är jag väldigt sugen på att byta bloggdesign, så det ska jag nog ta tag i!
skrivartuva.blogg.se

2015-01-03 | 09:41:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: