Dressyrträning i ridhuset


Jag bestämde mig för att träna lite dressyr på Fia då det var ett bra tag sedan jag gjorde det. Valde att ta träningen i ridhuset, då det är lika bra att vänja hästarna vid underlaget nu när tävlinssäsongen snart drar igång för mig, plus att det började skymma.
Skrittade ner till A-avdelningen och värmde upp i skritt på långa tyglar några varv där. Valde att ta ett vanligt bettlöst träns för träningen idag.
 
Efter att jag värmt upp i båda varven kortade jag tyglarna lite och påbörjade en övning med en massa volter och halter. Gjorde varannan bokstav volt och halt för att tjecka ställningen och hur väl hon lyssnade på mig. Gjorde detta i båda varven och drev sedan fram henne i trav för att fortsätta med volterna, och sedan bara halterna. Gick suberbra! 
Jag bytte varv massor av gånger för att variera. Vill inte att hon ska bli mer stel i någon sida än den andra. 
Efter ett tag gick jag in på A- och C-volten. På första skrittade och travade jag bara medan jag fokuserade på att få volten lika stor i båda gångarterna. På andra volten ökade jag till galopp, med samma fokus som jag haft på förra. Kan säga att det gick lagom bra, volternas storlek är nämligen något jag verkligen måste öva på.
Efter att ha galopperat lite i båda varven ställde jag mig upp i sadeln ett varv. Travade sedan av ett varv innan jag skrittade tillbaka mot stallet. Hade redan börjat bli mörkare då, så hade nog ridit lite längre än jag tänkt..
Jag är jättenöjd med passet, urduktig var min lilla gumma!
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: